Tuesday 9 August 2011

ALLAH menguji hambaNya dengan dugaan =='


assalamualaikum ;) salam ramadhan semua ==' okay , arini nak update benda2 yg suam2 kuku sahaja . kerana mood terbang melayang . sebab ? sekarang neh org di sekeliling saya menghadapi masalah berbakul bakul . kasihan bila tengok mereka . bertungkus lumus mereka menyelesaikan masalah yg datang .

itu la , kalau hidup jangan terlalu menyusahkan org sekeliling . kesian mereka . mereka sangkakan masalah mereka akan berakhir harini tapi malangnya masalah tersebut belanjutan malahan makin membebankan . kesian keluarga tersebut . betapa sedihnya si ibu bila memikirkan ttg anak beliau . beliau tidak mampu menolong . dari segi luaran beliau maseh dapat tersenyum walaupun dalam terpaksa . tapi kita tahu bahawa dalam hati beliau , hanya air mata yg menemani beliau .

beliau takkan tunjukkan kesedihan depan anak-2 beliau kerana tidak mahu anak-2 turut sedih . beliau tahu bahawa beliau harus kuatkan semangat dan nampak kuat di mata org sekeliling . itulah pengorbanan seorang ibu terhadap anak beliau yg sedang kesusahan dan harus diberi pertolongan agar tidak terseksa di sana =='

sayaa hanya mampu mendengar luahan hati si ibu berikut . tapi malangnya saya tidak dapat menyumbangkan mahupun menolong . hendak diberi pendapat ttg masalah tersebut takut tidak di dengar umum kerana saya masih kecil untuk menyelasaikan masalah-2 seperti ini . sepanjang hidup si ibu , pelbagai penderitaan dan dugaan yg beliau hadapi . yg pasti sudah berguni guni air mata yg menemani beliau sepanjang hidup beliau . tapi sayaa sangat-2 pasti bahawa beliau akan mendapat kehidupan dan kebahagian selamanya suatu hari nanti kerana ALLAH itu maha adil . Dia takkan membiarkan hambaNYA menderita seumur hidup .

setiap dugaan yg mendatang pasti ada hikmahnya . kerana semua yg berlaku akan ada pembalasan . harapan saya agar keluarga tersebut dapat menempuhi hari-2 yg mendatang dengan sabar . lakukan yg terbaik . muhasabah diri masing-2 . jangan apabila sedang menghadapi kesusahan baru hendak memohon pertolongan yg maha ESA . allah akan mendengar segala doa hamba-2NYA . lagi-2 di dalam bulan yg mulia ini . insyaallah doa akn termakbul ;) yg penting jangan berputus asa untuk teruskan kehidupan walaupun sebesar mana sekalipun masalah yg mendatang .

p/s : semua yg berlaku salah masing-2 . atas kelekaan serta alpa masing-2 . assalamualaikum ;)




No comments:

Post a Comment